fredag den 22. oktober 2010

Efterårsferie

Lige nu sidder jeg og venter på, at min te trækker færdig, og ser Live fra Bremen sammen med min mor. Jeg fik efterårsferie for en uge siden, og nøjh, det føles godt nok som meget, meget længere siden! Som min mor udtrykte det for to minutter siden: "Der går nok fire dage, og så spørger jeg, hvad du gjorde der og der, for jeg kan simpelthen ikke huske det!" Jeg glemmer sikkert også selv at fortælle noget af alt det, der er sket.

Ferien startede egentlig ud med, at min fredag aften skulle være ganske normal hjemme foran tv'et og sammen med mor - men på vej hjem fra skole trillede en sms ind på min mobil fra en af drengene fra klassen, der skrev, at han havde glemt at spørge mig i skolen, men om jeg skulle noget om aftenen? Han holdt nemlig filmaften og ville høre efter, om jeg ville med. Det kunne jeg ikke lige sige nej til :D
Vi så en eller anden film, som jeg helt ærligt ikke helt kan huske, hvad hed eller helt præcist handlede om - det var en film, man helst skulle følge meget med i, og at sætte den for foran en flok bestående af 3 piger og 3 drenge fra 1.d på Viby gymnasium... weeell. Der var i hvert fald en del af filmen, jeg ikke fik set XD Men det af den, jeg fik med, husker jeg som god :D

Lørdag rendte mor og jeg Århus rundt, for først at bytte den ring, jeg fik i fødselsdagsgave af far, til en anden, derefter var vi i Boxit (opbevaringssted, de fleste af vores ting står i et rum derude), hvor jeg skulle have fat på nogle af mine mønstre, og til sidst smuttede vi forbi Stof og Stil, hvor jeg skulle have stof til cosplay. Jeg tror måske, at vi også gjorde noget andet, men jeg kan ikke lige huske hvad lige nu.
Da vi kom hjem, begyndte jeg at tegne kjolemønster op til cosplay. Jeg har planer om at cosplaye Mei fra Totoro til J-popcon, men jeg mangler en paryk, der er virkelig vigtig, da mit eget hår ikke ligefrem minder om hendes, så jeg ved ikke helt, om det bliver til noget lige nu /: Forhåbentligt gør det!
Optegningen af mønsteret tog næsten tre timer! Resten af dagen brugte jeg på at slappe af, og hen på aftenen fik jeg tegnet mønsteret op på stoffet.
Søndag blev ikke brugt på særlig meget andet end at sy. Kjolen er næsten færdig, jeg mangler kun at ordne toppen og bunden, og så er den færdig :D Her er et billede fra før jeg syede lynlås på og den blev syet sammen i ryggen:

Ignorer venligst min "feriehed" i påklædning.

Mandag havde en af de piger, jeg tit går med i skolen, fødselsdag og fyldte 16. Vi er en gruppe på 6-7 stykker (Gro, Karen Inge og jeg fra d, Mads, Camilla, Suzanna (the fødselsdagsbarn) og til tider også Mia fra y), der tit går sammen i skolen, og vi besluttede os for at belejre hendes dag - hemmeligt! Eller... det var oprindeligt ment som et surprise party, men vi har været virkelig dårlige til at holde masken, og Camillas og mine "bortførelser" af folk en af gangen i skolen havde afsløret os. Men! Hun vidste dog ikke, at vi havde tænkt os at gøre så meget ud af det :D
Sagen er nemlig den, at Suzanna er en af de mindre pigede piger, og vi har en joke med at kalde hende prinsesse. Så selvfølgelig var temaet prinsesse!
Vi holdte fødselsdagen hos Gro, hvor jeg allerede var klokken 10. Næsten med det samme gik vi i gang med at bage kage, og som resten også kom ind af døren, fik vi også bagt muffins og boller. Jeg vil i hvert fald selv mene, at alle tre dele blev virkelig seje! Billeder kan ses længere nede.
Det var meningen, at Suzanna skulle være kommet klokken 1, men heldigvis var hun forsinket, og var der først klokken 2. Hvis hun var kommet klokken 1, havde vi ikke nået at blive færdige!
Vi gemte os inde i stuen med lukket dør, og idet Gro (der havde været henne og hente hende) og Suzanna kom gående hen af gangen, åbnede vi døren og råbte et højt: "SURPRISE!" og flækkede sammen af grin :D Derefter spiste vi boller, muffins og kage, og fødselsdagen sluttede for mit vedkommende med, at vi satte os i sofaerne og så Hercules med ordre fra dagens "prinsesse". Jeg tog hjem klokken 5, imens de andre blev et par timer endnu, da jeg skulle pakke til tirsdag-onsdag.




Suzanna fik desuden også en fin tiara og et blyantssæt med Disney prinsesser fra fætter BR af os i gave!

Tirsdag og onsdag stod på møde med de evigt dejlige boggnaskere i Odense/Vejle! Jeg tog toget fra Århus omkring klokken halv ni tirsdag morgen mod Odense, hvor vi skulle mødes og stalke J. K. Rowling, der modtog en eller anden form for H. C. Andersen-pris. Vi var ikke inde til selve arrangementet, men stod udenfor Kulturhuset (da vi endelig havde fundet det, efter at have vandret rundt i Odense by en stund). I hvert fald indtil der var nogen, der nævnte, at hun havde tid til at give autografer ved Rådhuset, og vi derefter vendte snuden den vej.
Vi stod ude foran Rådhuset og ventede på hende i i hvert fald 2 timer, og selvom jeg ikke selv er fan af hverken hende eller Harry Potter, var det alligevel lidt af en oplevelse! Det er i hvert fald sjældent, at jeg har set så mange bøger blive stukket frem mod en rød løber på én gang, og så mange overhyper glade fans, der havde fået autograf. Faktisk er det den eneste gang... To af boggnaskerne fik også en autograf i deres bøger:

Derefter rendte vi lidt rundt i Odense, kiggede på butikker osv. Omkring klokken halv fem (tror jeg), tog vi toget til Vejle, hvor vi skulle overnatte hos en af boggnaskerne. Det var virkelig hyggeligt, og vi fik bl.a. aftenen til at gå med besserwisser DSB-special og sidde med en blog og skrive historie - det blev gjort ved, at vi hver især skrev en linje, hvorefter bloggen blev sendt videre til den næste, der også skrev en linje og sendte videre. Vi fik en meget interessant historie om Bente, Misty, frikadeller og WinWin-situation ud af det! Vidste I forøvrigt, at DSB et-eller-andet-år genbrugte 90% af vandet fra deres rensningsanlæg?

Onsdag stod vi op klokken 7 og begyndte at pakke sammen, hvorefter vi tog en stor taxi til Vejle og derefter toget til Odense - dagen stod nemlig på møde med forfatteren John Flanagan! :D I Odense (og på toget) stødte vi på lidt flere boggnaskere, og rendte lidt rundt i byen indtil klokken blev halv et (jeg kom til at købe to bøger). Så stod det nemlig på V.I.P. møde med Flanagan, hvor vi var så heldige at få lidt ekstra viden bag bøgerne, der ikke blev nævnt til selve foredraget, der blev holdt bagefter. Det var en virkelig fed oplevelse at møde ham, selvom jeg må indrømme, at jeg selv blev lidt genert og ikke rigtig fik sagt noget.

John Flanagan er forøvrigt en australsk forfatter, der står bag serien Skyggens Lærling, eller The Ranger's Apprentice - det er en af de virkelig gode serier, som enhver fantasy-elsker burde få fingrene i og læse med det samme! :)

Derefter stod det på gåtur i Odense igen - jep, nu kan jeg finde rundt i Odense i søvne! I hvert fald næsten da. Af Flanagan fik vi også autografer, men fordi alle mine bøger befinder sig i nogle kasser allerbagerst ude i Boxit, hvor alle vores ting og møbler står foran, kunne jeg ikke få en i min bog, og fik den derfor på papir. Det rendte jeg rundt og var i virkelig dårligt humør over, for at jeg ikke fik nogen autograf af Rowling rager mig egentlig i bund og grund en pind, hvorimod Flanagans betyder lidt mere, da jeg er fan af hans bøger... Vi rendte derfor Odense rundt for at se efter, om vi kunne finde en boghandel, der solgte hans bøger på engelsk, men nej, der fandtes ikke nogen. Jeg endte derfor med at gå ind i den boghandel, som han sad og signerede bøger i, og købte 1'eren på dansk og fik hans autograf deri - så nu har jeg både "Gorlans Ruiner" og "The Ruins of Gorlan".... Men jeg fik hans autograf! :D Og den er jeg virkelig glad for ♥

Da jeg kom hjem onsdag, og mor og jeg fik sat os til bords for at spise, fik vi lidt af et chok. Dem, hvis lejlighed vi har lejet, og som bor lige ved siden af, havde haft indbrud samme dag mellem klokken 10 og 13 - hvilket vil sige, at jeg havde været hjemme, hvis ikke, jeg var taget til Odense. Jeg har virkelig ikke ord for, hvor glad og lykkelig jeg er for, at jeg tog til Odense der! Tyvene havde stjålet et pengeskab, hvor nøglerne til både hus og lejlighed var i, og de kunne derfor låse sig ind, hvis de ville. Låsene er blevet skiftet ud nu, men det var de ikke torsdag morgen, hvorfor jeg tog med mor på arbejde og nakkede et mødelokale til at lave lektier i - hvilket nu alligevel var meget hyggeligt :) Jeg fik påbegyndt både min engelsk- og matematikaflevering rimelig godt, og fik desuden læst lidt, inden mor tog fri klokken halv et.
Min storebror skulle et smut til lægen i Them, hvor min mor skulle køre ham, og jeg tog med og læste i bilen imens. Jeg skal nemlig skrive danskrapport over et læsekursus, vi har haft, men den bog, jeg oprindeligt begyndte på, er jeg ikke blevet færdig med. Det lyder nok lidt underligt når jeg siger, at jeg har valgt at læse en anden bog på 500 sider frem for at afslutte de sidste par hundrede sider i den oprindeligt valgte bog, men den er virkelig så langtrukken... Historien er virkelig interessant og fængende, men formuleringen er så fuldstændig og utrolig langtrukken! Det er en bog om en kejserinde af Kina, og mange af afsnittene starter som følgende:
"Den 19. august 1884, da min søn havde været kejser i bla antal år, skete der bla, der fik bla til at gøre og sige bla"
At påbegynde en ny bog virkede for mig som en meeeget bedre løsning...

I går aftes var jeg så til wii-aften med YFU, hvilket var virkelig hyggeligt! På trods af, at det egentlig hed wii-aften, blev der kun spillet brætspil, spist pizza, slik, chips, popcorn og drukket sodavand - men det var også skønt! Både Metha og Johan var der, og det var virkelig dejligt at se dem igen. Metha tror jeg ikke, at jeg har set siden engang før sommerferien, og Johan har jeg ikke set siden d. 1. august, hvor vi også var til noget YFU-halløj. Det var virkelig, virkelig skønt at få snakket noget udveksling med dem, for de er dem, der bedst kan sætte sig ind i min situation for tiden, da de står i det fuldkommen samme. Når man går ud og får lidt frisk luft sammen, kigget på stjernehimlen og snakker om, at vi alle tre om et halvt år befinder os i Japan, kan jeg ikke lade være med at få nogle store, baskende sommerfugle i maven - jeg er virkelig, virkelig spændt :D

I dag, dvs. fredag, havde min storebror fødselsdag! Han fyldte 18, og dagen startede ud med, at min mor vækkede mig og satte mig til at dække fødselsdagsbord, imens hun hentede rundstykker. Derefter spiste vi morgenmad, han åbnede gaver, og vi tog til Silkeborg, hvor der skulle ordnes en masse papirer ved kommunen i forbindelse med, at han fylder 18. Jeg tog med, og sad det meste af tiden og læste i min bog (jeg mangler knap 150 sider nu :D), men det blev også lige til en lille strøgtur. Jeg fandt en virkelig sød nederdel i H&M, ternet med farver som pink og blå i sig, og jeg faldt pladask for den - i hvert fald indtil jeg prøvede den, og så, at den fik min røv til at se femten gange så stor ud :< Så jeg endte med at købe to par strømpebukser, et par i blå og et i rød. Det røde par er jeg virkelig glad for, for mine andre røde er næsten lige gået i stykker - sammen med halvdelen af min strømpebuksesamling. Jeg har smidt to par ud bare i denne her uge, og burde smide et tredje par ud lige om snart! Det er virkelig ikke særlig sjovt.
Resten af dagen er blevet brugt med lidt lektier og læsning. I morgen skal min mor op og hente Bedste i Nordjylland, og jeg skal have lavet resten af mine lektier. Jeg mangler at lave resten af min matematikaflevering, min danskrapport og se på noget samfundsfag, som vi skal have en prøve i på tirsdag- yirks! Men jeg satser på, at det nok skal gå :) Søndag står på familiebesøg og forhåbentligt lidt syning - og mandag er der så skole igen. Men det gør mig ikke noget! Jeg glæder mig til at rende rundt sammen med klassen og "gruppen" i frikvarterene ♥

Jeg beklager forøvrigt, hvis billederne er lidt små eller underlige i opløsning. Mit internet er for tiden elendigt, og jeg var nødt til at lave dem mindre i paint for, at photobucket ville acceptere dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar